طراحی سایت

در طراحی سایت چه نکاتی باید رعایت شود؟

در طراحی سایت چه نکاتی باید رعایت شود؟

امروزه افراد بسیاری هستند که در حال انتقال کسب و کار خود به دنیای مجازی و به فکر یک

طراحی سایت خوب برای کسب و کار خود هستند. در این روزها کمتر کسی وجود دارد که با

کسب و کار اینترنتی آشنایی نداشته باشد. همانطور که می بینیم همه افرادی که سرویس

یا کالایی برای ارائه و فروش دارند با راه اندازی و طراحی سایت اینترنتی سعی دارند که در

دنیای مجازی کالاهای خود را به نمایش بگذارند و فروش خود را بیشتر نمایند.

حال اگر شما هم به دنبال این هستید که طراحی سایت را آغاز نمایید ، قبل از استارت باید

نکاتی را در این رابطه بدانید . زمانی که شما وارد یک سایت می شوید اولین موردی که

نظر را جلب می کند ، طراحی سایت است. به معنای دیگر می توان گفت که برای طراحی

سایت یکسری نکات اصلی و اساسی برای ظاهر سایت وجود دارد که هر چه قدر بیشتر به این

نکات توجه شود و بیشتر سایت را زیباتر کرد ، مشتریان بیشتری را هم جذب خواهد نمود.

اولین موردی که باید در ابتدا آن را انجام داد ، بررسی اولیه سایت می باشد .

بررسی اولیه سایت

سایت هایی که ساخته می شود باید بر اساس نیاز کاربران باشد ،  در واقع در ابتدای طراحی هر سایتی باید هدف سایت و مشخصات آن بررسی شوند.

سایتی که ساخته می شود باید با توجه به گروه کاربران هدف و نوع محتوا باید نکات طراحی

سایت را بداند . برای مثال یک سایتی که شخصی است محتوای و ساختار کاملا متفاوتی با سایتی

که مربوط به یک شرکت و سازمان است را دارد. اگر طراح سایت بدون هیچ بررسی و با عجله

قالب سایت خود را طراحی کند و بعد از طراحی متوجه شود که قالب مناسب را انتخاب نکرده است

مطمئنا در طراحی آن سایت شکست خورده است و دباره باید برگردد و سایت را از نو بسازد .

با این کار تنها زمان و هزینه خود را از دست داده است.

 رنگ بندی سایت 

نکته بعدی که باید در طراحی سایت به آن توجه نمود ، رنگ بندی سایت می باشد. رنگ بندی

سایت نیز ارتباط مستقیم با موضوع و کاربرد سایت دارند .  برای مثال می توان گفت که رنگ

سایت های خبری و رسمی باید تیره باشد چرا که محتوای آن باید شامل متن باشد و اگر رنگ تیره

را برای این سایت انتخاب نماییم ، کابر در هنگام مطالعه مطالب خسته نمی شود.

برای سایت های فروشگاهی رنگ های جیغ برای جذب مشتری و افزایش فروش استفاده

می شود ، بنابراین در طراحی سایت باید رنگ مناسبی را انتخاب نمود.

در ضمن دقت داشته ابشید که در ططر احی سایت باید حداکثر از سه رنگ استفاده نمود

چرا که بیشتر از این تعداد باعث شلوغ شدن سایت خواهد شد.

 لوگوی سایت

گاهی اوقات بهتر است که صاحت سایت یک نماد یا یک عکس کنحصر به فرد را برای خود انتخاب

نماید تا کاربران و افراد هر جای دیگر که این نماد را مشاهده کردند به یاد سایت شما بیفتند ، 

این نماد که لوگو نام دارد و طوری می باشد کهع در ذهن کاربر ثبت خواهد شد. بنابراین نکته

دیگری که باید در طراحی سایت به آن دقت داشت طراحی لوگوی مناسب و منحصر به فرد

برای سایت می باشد.

 رنگ متن سایت

بهترین رنگی که برای متن سایت و پس زمینه آن می توان در نظر گرفت مشکی و سفید

است یعنی این که بهتر است که رنک متون سایت مشکی و رنگ پس زمینه آن سفید باشد.

با انتخاب این دو رنگ ، کاربر در هنگام خواندن مطالب سایت شما دچار خستگی چشم نمی شود

، نکته بسیار مهم این است که اگر شما از رنگ های تند برای متون استفاده نمایید ، یقین داشته

باشدی که کابران خیلی سریع سایت شما را ترک خواهند کرد.

امنیت کدنویسی سایت

اگر برای طراحی سایت کدنویسی می کنید باید نات امنیتی ار رعایت نمایید تا راه نفوذ برای هکر ها بسته شود و اگر از مدیریت محتواها یی مانند وردپرس و جوملا در طراحی سایت استفاده می کنید ، سعی کنید که نکات امنیتی که مختص هر یک می باشد را بیاموزید. این را در نظر داشته باشید که اغلب سایت هایی که توسط یک نفر کدنویسی می شوند ، دارای باگ های فراوان می باشند. بنابراین بهتر است در هنگام کدنویسی از دوستان متخصص خود کمک بگیریدتا سایت شما را از نظر نفوذ و آسیب پذیری سایت بررسی نمایید.

 نظم و برنامه ریزی

یکی از موارد مهم در انجام هر کار و پروژه ای برنامه ریزی در آن کار می باشد، بنابراین اگر هر کاری را شروع کردیم باید برای آن پروژه از مرحله تحقیق تا تحویل پروژه و همچنین مراحل خدمت رسانی ، برنامه ریزی وجود داشته باشد. اگر در کاری برنامه ریزی وجود داشته باشد دیگر چیزی از قلم نمی افتد و مراحل کاری تا انتهای پروژه به خوبی پیش می رود.

بخش بندی سایت

اگر می خواهیم ظاهر سایت خود را فوق العاده زیبا نماییم ، بهتر است که صفحه های آن را به بخش های مختلف تقسیم کنیم و در هر بخش یک نوع خاص مطلب قرار دهیم. همانطور که در بقیه سایت ها مشاهده میکنید ، از ستون های کناری برای قرار دادن تبلیغات، لینک دوستان ، فرم ثبت نام و … استفاده می کنند . از بخش بالای سایت هم برای قرار دادن لوگو و منوهای سایت استفاده می شود. با این کار شما به راحتی می توانید رضایت مشتری را جلب نمایید.

 سادگی سایت

در نظر داشته باشید که زیبایی سایت باید در کنار سادگی آن باشد ، یک سایت کامل همیشه باید زیبا و در حین سادگی قابل فهم باشد ، بدین این صورت است که مطالب به بهترین وجه ممکن به کابر منتقل می شود.

 استفاده از تکنولوژی در طراحی سایت

برای طراحی سایت بهتر است از جدیدترین تکنولوژی های برنامه نویسی مانند Html 5 , Jquery , bootstrap  و این دست فریم ورک ها استفاده نمایید . این قبیل تکنولوژی ها قابلیت ها و امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

خاص بودن سایت

بهتر است که در طراحی سایت خود از قالب های آماده استفاده نکنید و چرا که یکی از شروط موفق بودن سایت خاص و منحصر به فرد بودن سایت می باشد. شاید در بسیاری از سایت ها مشاهده کرده اید که قالب های رایگان در اختیار کاربران قرار داده اند . اما اگر به این موضوع فکر کنید که قالب رایگان برای همه رایگان است و استفاده زیاد از آن کاربران را خسته میکند طوری که وقتی کاربر یک محیط جدید را میبیند جذب آن می شود. مشکل دیگری که در قالب های رایگان و قفل شکسته وجود دارد این است که از نظر ظاهری و فنی پر از ایراد و اشکال می باشند.

 تست کردن قالب طراحی شده

تست کردن قالب طراحی شده راه دیگری است که باید در طراحی سایت از آن استفاده کردقبل از اینکه قالب طراحی شده را روی سایت استفاده کنید ابتدا برای مدتی بصورت آفلاین یا روی یک زیردامنه آن را فعال کنید و از دوستان خود بخواهید با سایت کارکنند و معایب آن را پیدا کنند تا بتوانید آنها را رفع کنید. با این کار وقتی قالب بر روی سایت اصلی قرار گرفت دیگر کاربران شما مشکلی با آن نخواهند داشت.

سایز و نوع فونت 

نکته دیگری که در طراحی سایت باید نسبت به آن حساسیت داشت ، استفاده از فونت خوانا  با اندازه مناسب می باشد  . زمانی که یک کاربر وارد صفحات سایت شما می شود ، باید بتواند به راحتی مطالب را بخواند بدون این که خسته شود. در واقع فونت مطالب باید به گونه ای باشد که کاربر برای خواندن متون نیاز به زوم کردن نداشته باشد. در طرراحی سایت خود فونتی را انتخاب نمایید که با تمامی مرورگرها سازگاری کامل داشته باشدو به صورت کامل درست و زیبا نشان داده شود. اگر فونت مطالب بیش از اندازه کوچک یا بزرگ باشد نتیجه آن خستگی و دلزدگی کاربر و در نتیج ترک صفحه شما خواهد بود.

طراحی سایت
طراحی سایت

 منو ها و مسیریابی 

نکته مهم دیگری که در طراحی سایت باید به آن توجه شود منوها و مسیریابی آسان توسط  کاربر است. به اصطلاح سایت باید کاربر پسند باشد به این معنی که کاربر به راحتی به تمامی قسمت های سایت دسترسی داشته باشد.

در هنگام طراحی سایت نکته قابل توجه این است که شما باید کوتاه ترین مسیر را برای دسترسی کاربر به مطالب خود در نظر بگیرید. مطالب به صورت زیر مجموعه دسته بندی می شوند باید آن ها را طوری دسته بندی کرد که کاربران در کوتاهترین زمان ممکن به مطلب دلخواه خود برسند.

یک راه دیگر این است که در قسمت های کناری سایت ، از قسمت های پرکاربرد استفاده نمایید . راه بعدی قرار دادن نقشه سات برای بازدیدکنندگان است. بازدیدکنندگان به نقشه سایت مراجعه می کنند و به راحتی می توانند صفحه مورد نظر خود را پیدا کنند و وارد آن شوند.

تصاویر استفاده شده در سایت

اگر میخواهید یک سایت دلنشین و کاربر پسند داشته باشید پیشنهاد ما استفاده از عکس های با کیفیت و مرتبط می باشد . در واقع این یک اصل و نکته مهم در طراحی سایت می باشد . در طراحی سایت استفاده از تصاویر قوانین خاص خود را دارا می باشد .

  •  تصاویری که در هنگام طراحی سایت استفاده می شود باید کم حجم باشند تا باعث کاهش سرعت سایت نشوند. یک امتیاز ویژه در سئو سایت ، سرعت آن می باشد .از همان ابتدای طراحی سایت باید به این نکته توجه ویژه شود.
  • تصاویری که در سایت استفده می شوند باید یک سایز متناسب با مطلب را داشته باشند. اگر یک مقاله در سایت خود می گذارید ، بهتر است تصویری که در آن به کار می رود اندازه 600 در 400 داشته باشد .
  • سایز تصاویر هم باید متناسب با مطلب شما انتخاب شود. برای یک مقاله یک تصویر با اندازه متوسط (۶۰۰X400) کافی است . در قسمت منو و لوگو نیز از تصاویر با سایز کوچک استفاده کنید. اگر تصاویری که در متون و مطالب خود اتفاده می کنید بیش از اندازه بزرگ باشند ، باعث می شود که صفحات شما سنگین شود و سرعت بارگذاری کاهش پیدا کند.
  • اگر فکر میکنید که مطالب شما طولانی خواهد شد حتما در بین متون خود از یک یا چند تصویر استفاده کنید . استفاده از تصویر به درگ مطلب توسط کاربر کمک میکند. گاهی اوقات یک تصویر مناسب و مرتبط خیلی تاثیرگذارتر از چند خط توضیح و متن می باشد.

 فرم تماس

برای این که بتوانید با کاربر ارتباط برقرار نمایید ، بهتر است که یک فرم تماس داشته باشید . در واقع داشتن یک فرم تماس ساده برای برقراری ارتباط بسیار مهم می باشد . در هنگام طراحی سایت باید یک بخش را به تماس با ما یا همان ارتباط با ما اختصاص دهید . اگر کاربر وارد سایت شما شود و به کار یا کالای شما علاقه مند شود مطمئنا به دنبال یک راه ارتباطی با شما می شود واین راه ارتباطی را می تواند در صفحه تماس با ما پیدا کند.

ریسپانسیو بودن سایت

با گذشت زمان بر تعداد افرادی کا با استفاده از گوشی های همراه به اینترنت متصل می شوند افزوده می شود . بنابراین در طراحی سایتی بهتر و موفق تر است که بر روی تمامی دستگاه ها قابل نمایش باشد . بنابراین شما باید در طراحی سایت خود از  ویژگی ریسپانسیو استفاده کنید تا سایت خود را مطابق با هر دستگاهی بالا بیاورید. ریسپانسیو بودن به این معناست که سایت شما باید به گونه ای باشد که در هر دستگاهی مطابق با صفحه نمایش آن دستگاه نمایش داده شود و بدین ترتیب در هیچ دستگاهی درشت تر و یا کوچک تر نمایش داده نمی شود و نیاز به اسکرول کردن هم نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا