هاست و سرور

سرعت سرور و عوامل موثر بر آن

میزان سرعت دانلود استاندارد در پورتهای ۱۰۰ و ۱۰۰۰ مگابیت

  • در صورتی که سرور شما دارای یک پورت اختصاصی ۱۰۰۰ مگابیت باشد نهایت کیفیت و سرعت دانلود شما در بهترین حالت معادل ۱۲٫۵ مگابایت است.
  • در صورتی که سرور شما دارای یک پورت اختصاصی ۱۰۰۰۰ مگابیت باشد نهایت کیفیت و سرعت دانلود شما در بهترین حالت معادل ۱۲۵ مگابایت است.

این دو مورد در حالی مشاهده خواهد شد که ابتدا پورت سرور شما کاملاً اختصاصی باشد و موارد جانبی که در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد به صورت کامل رعایت شود، در غیر اینصورت با سرعت کمتر از اعداد بالا روبرو خواهید شد.

جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ویستا در خصوص سرعت سرور کلیک کنید.

عوامل وابسته در کیفیت و سرعت دانلود کدام موارد است؟

کیفیت پورت سرور شما (اختصاصی یا غیراختصاصی)

فشار موجود بر روی هادریسک سرور شما (انتخاب هارد دیسک های Sata3 و دارای ۶۴۴ مگ کش در حالت معمولی پیشنهاد می شود و در صورتی که توان مالی بیشتری دارید از هاردیسک های SAS یا SSD استفاده کنید. همچنین استفاده از هارد دیسک ها به صورت RAID یکی از بهترین گزینه ها با توجه به موجود بودن بوجه است)

فاصله زمانی و موقعیت مکانی سرورهای شما

پورت سرور مقابل که قرار است از آن یک لینک را دانلود کنید (این مورد نیز تاثیر زیادی در سرعت دانلود شما دارد. برای مثال اگر سرور مقابل شما پورت ۱۰۰ داشته باشد یا پورت ۱۰۰۰ ولی به دلیل حجم فشار زیاد کاربران بیش از حد مشغول باشد شما با داشتن پورت یک گیگابیت اختصاصی هم کیفیت خوبی نخواهید داشت)

هارد دیسک سرور مقابل که فایل مورد نظر شما روی آن قرار دارد (مانند گزینه قبل در صورتی که هارد دیسک سروری که میخواهید از آن دانلود انجام دهید به دلیل مصرف زیاد و هم زمان کاربران زیر فشار باشد باز هم با افت کیفیت و سرعت روبرو خواهید شد)

مهم ترین گزینه فاصله زمانی و موقعیت دو سرور است

به این مورد دقت کنید که اگر شما یک سرور در کشورهای اروپایی داشته باشید و تمام موارد اعم از هارد دیسک، پورت و … شما در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشد اما فایلی که قصد دانلود آن را دارید در یک سرور با موقعیت مکانی دیگر مانند آمریکا قرار داشته باشد، ۱۰۰ درصد سرعت دانلودی که شما مشاهده خواهید کرد کمتر از حالتی قرار دارد که شما همان فایل را از یک کشور اروپایی یا همان کشوری که سرور شما واقع شده است دانلود میکنید.

بارها و بارها مشاهده کرده ایم که کاربران به دنبال کیفیت پورت هستن اما واقعاً به نوع کاربر و موقعیت مکانی دقت می کنند؟
جواب خیر است.

اگر قبل از خرید، کاربر آگاهانه اقدام به انتخاب لوکیشن مناسب نماید، ۱۰۰ درصد همیشه رضایت کامل تری را از وضعیت سرویس خود خواهد داشت تا آنکه بدون هیچ گونه تجربه ای تنها ملاک خود را اسکرین شات های تهیه شده توسط همکاران قرار دهد.

این تصاویر تهیه شده یا همان اسکرین شات همیشه از بهترین حالت سرور تهیه می شود و بیشتر مواقع از لینک های کش فلای استفاده می شود که به نظر ما تست اینگونه لینک ها به هیچ عنوان صحیح نیست.

جدا از موارد توضیح داده شده در مورد پورت ها و … باید همیشه به پورت تضمین شده سرویس دهنده خود نیز دقت کنید
خیلی از دیتاسنترها پورتی که بر روی سرورهای اختصاصی ارائه می کنند عملاً اختصاصی نیست و در صورت اختصاصی بودن هزینه های سنگینی به صورت ماهیانه برای سرویس دهندگان خواهد داشت.
پس هیچ زمان به اشتباه کاربران در مورد پورت سرویس خود نباید دچار سوء تفاهم شوند.

قیمت تمام شده یک سرویس به عوامل مختلفی بستگی دارد:
نوع هاردیسک سرور و استفاده از قابلیت RAID در سرورها
دارا بودن پورت یک گیگابیت اختصاصی و غیر اختصاصی
پردازنده های مختلف استفاده شده در سرورها
قیمت تمام شده ارز برای هر سرویس دهنده
میزان سرویس ایجاد شده بر روی سرور اختصاصی

موارد فوق عواملی است که می تواند در هزینه تمام شده یک سرور اختصاصی برای هر سرویس دهنده تاثیر گذار باشد و نسبت به هزینه ماهیانه سرویس در لوکیشن ها و دیتاسنتر های مختلف سرویس دهندگان می توانند قیمت های خود را مطابق سیاست های کاری خود تعیین کنند.

به عنوان ساده ترین مثال یک سرور با دارا بودن ۳۲۲ گیگ رم در دیتاسنترهایی مانند سینگل هاپ امریکا یا دیتاسنترهای معتبر دنیا حداقل ماهیانه حدود ۷۰۰ تا یک میلیون تومان هزینه دارد.

اما همین سرور در دیتاسنتری مانند هتزنر آلمان با هزینه بسیار ناچیز قابل خرید است.

جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ویستا در خصوص سرعت سرور کلیک کنید.

حال تفاوت در چیست؟

اگر دقت کنید چنین سرویس با این میزان رم از پردازنده های دسکتاپ استفاده میکند که عملاً برای تعداد بالای سرویس مناسب نیست.
با وجود چنین رمی، تنها دو عدد هاردیسک بر روی سرور وجود دارد که این نوع هارد دیسک ها نیز برای دارا بودن کیفیت مناسب در بهترین حالت نهایت باید بر روی هر کدام تنها ۹ تا ۱۱ سرویس ایجاد شود.
شاید حجم هاردیسک سرویس در نگاه اول بسیار مناسب باشد، اما باید دید که این نوع هارد دیسک کشش تعداد کاربران زیاد را دارد یا خیر؟

اگر می خواهید از این هاردیسک ها استفاده بهینه کنید پیشنهاد میکنم دو عدد هاردیسک اضافه خرید کنید و هاردیسک های سرور خود را به صورت RAID شده تهیه نمایید.

پس با یک نگاه ساده متوجه می شوید که این سرویس با توجه به قیمت کم آنچنان هم مناسب نیست به همین دلیل هیچ زمان نمی توان این سرور را با یک سرور در یک دیتاسنتر دیگر مقایسه کرد.

انتخاب درست منابع اختصاصی متناسب با نیاز شما
بارها مشاهده کرده ایم که کاربران درخواست سرویس می دهند. برای مثال برای دانلود و آپلود یا استفاده از سرورمجازی برای هاست دانلود یا استفاده از سرورمجازی برای میزبانی سایت خود و …
آیا در زمان انتخاب یک سرویس کاربر به سخت افزار مورد نیاز خود دقت می کند یا حداقل سخت افزار مورد نیاز برای فعالیت خود را می داند؟
باز هم جواب در خیلی مواقع خیر است.

کنترل پنل های رایج :

Cpanel
System Requirements – cPanel Inc
Enkompass
System Requirements – Enkompass
directadmin
DirectAdmin — Installation
Kloxo
Kloxo Installation Guide : LxCenter Wiki

سیستم عامل های رایج :
Windows 2003
Determining Hardware Requirements for Windows Server 2003
Windows 2008
Microsoft Windows Server 2008 System Requirements

در مورد لینوکس نیز به دلیل اینکه به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود توضیح خاصی ارائه نمی کنیم اما به راحتی بر روی ۱۲۸ مگابایت رم قابل نصب است.

آیا استفاده سرورمجازی برای یک کاربر مناسب است یا خیر؟

خیلی از کاربران تنها به دلیل اینکه می خواهند هم مدیریت کامل سرور خود را در دست داشته باشند و هم اینکه از منابع بیشتر مانند هارد دیسک با قیمت کمتر استفاده کنند سرورمجازی را انتخاب می کنند.
اما باید دید که انتخاب یک سرورمجازی برای هر فرد یا گروهی مناسب است یا خیر؟
یک سرورمجازی جدا از هزینه ماهیانه هزینه هایی مانند :
۱ – لایسنس کنترل پنل ها
۲ – مدیریت و مانیتور کردن سرویس ها
۳ – کانفیگ و بهینه سازی ها
۴ – رعایت اصول امنیتی
۵ – دانش فنی برای رفع مشکلات احتمالی
نیاز دارد که هر فرد باید قبل از انتخاب یک سرویس به این موارد آگاه باشد تا بتواند نیازهای خود را بدون صرف هزینه های اضافه برطرف کند. (به جز لایسنس ها)

همچنین کاربر باید در دید اول آگاه باشد

که مثلاً برای موردی مانند میزبانی سایتهای

بزرگ و هاست های دانلود یا راه اندازی آپلود

سنترها ی سرورهای مجازی حتی با داشتن

۴ گیگابایت رم برای همیشه مناسب نیست

و تنها برای شروع و استارت اولیه شاید مناسب باشد.

به دلیل اینکه بعضی از فعالیت ها نیازمند منابع

بسیار بالا است که استفاده از سرورمجازی

برای کاربر مناسب نیست و سرویس دهی به

چنین سرویس هایی برای سرویس دهنده نیز به

صرفه نیست، به همین جهت باید چنین کاربرانی

به سمت سرورهای اختصاصی هدایت شوند و

هزینه های بالاتر به صورت ماهیانه پرداخت نمایند.

جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ویستا در خصوص سرعت سرور کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا